دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

طبقه بندی موضوعی

آسیب شناسی اصلاحات

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۱۲ ب.ظ

آسیب شناسی اصلاحات و راههای برون رفت

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ

[Forwarded from سرای قلم]
آسیب شناسی اصلاحات و راههای برون رفت از آن 
ضرورت( اصلاح در اصلاحات )۲
نگاهی به مقاله:
دولت یار می خواهد ، نه بار( روزنامه آرمان)
نام این مقاله مرا یاد جمله ای از آقای قالیباف در سومین مراسم دکتر سلام انداخت ، که در آن خطاب به روحانی می گوید:"اگر کلید شما قفل ها را باز نمی کند، لطفا برای کلید خود قفلی نسازید"

۱:نگاهی به متن مقاله :محمدرضا عارف در مراسم افطار نمایندگان مجلس با رییس جمهور غایب بود؛غیبتی که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد !این روزها رییس فراکسیون امید در مجلس تمایل چندانی برای سخن گفتن ندارد.
در ادامه نزدیکترین گمانه به این رفتار عارف را آراء برخی از اعضا فراکسیون امید به ریاست مجلس لاریجانی می داند.
البته در ادامه مطلب اذعان می کند که ،عارف پیش از ان نیز ، در لیست ۳۰نفری تهران و شهرستان ها ابراز نارضایتی کرده و در نهایت یکی از علل حضور عارف را دلیل فوق می داند.
در ادامه نویسنده به تحلیل انتخابات سال ۹۲ پرداخته و در آن ،انتظار عارف  از روحانی را مطرح می کند که چرا از وی حمایت نکرده (هرچند در پاسخ به این مطلب نویسنده این موضوع را امری ،نشدنی می داند).
نویسنده یکی دیگر از علت های عدم حضور عارف در ضیافت افطاری رئیس جمهور،دعوت نوبخت از لاریجانی سخنرانی در همایش حزب اعتدال و توسعه می داند که در اصل این اقدام نوبخت حمایت دولت از لاریجانی تلقی می گردد، یکی دیگر از دلایل عدم حضور عارف دانسته است.

اما در پاسخ به نکاتی که نویسنده مقاله به آن اشاره کرده:
۱:محمدرضا عارف در زمانی که به عنوان سکاندار این دوره از انتخابات معرفی شد ،قطعا این انتظار از وی می رفت تا بر صندلی ریاست مجلس تکیه زند .
اگر آن روزها تحلیل درستی از مسایل پیرامون داشت قطعا چنین اشتباه فاحشی رانمی کرد و از اول به نشانه اعتراض کاندیدا نمی شد .در یکی آن روزها دکتر مهدی خزعلی که در مصاحبه های گوناگون از محقق نشدن ریاست عارف سخن می گفت ؛در همایش شاخه جوانان حزب حاما با آقای کواکبیان روبرو شد. کواکبیان همچون همیشه با اعتماد به نفس زیاد به دکتر خزعلی معترض شد که چرا از عارف حمایت نمی کند و دکتر خزعلی در پاسخ به کواکبیان می گفت :"وقتی بزرگان اصلاحات از لاریجانی اعلام حمایت کرده اند،چه می توان کرد .یا پذیرش باخت عارف و یا حمایت عارف از نامزدی فرد دیگری که کواکبیان با صدایی بلند گفت:اگر عارف نشد من هستم (همه نتیجه کواکبیان و لاریجانی را دیدیم).
انتظار عارف از روحانی و سران اصلاحات نیز امری طبیعی است،که متاسفانه آقایان در این مرحله نیز یا سکوت کردند و یا به نظر نمایندگان سپردند.
عدم دعوت نوبخت از عارف نیز از نظر من منطقی نیست.اما نویخت روی اسب برنده شرط بسته و دلیلی برای ریسک ندارد.
موضوع قابل توجه اینست که چرا امروز عارف به بار، تعبیر شدهاست، و این کم مهری و اهانت به عارف در روزنامه آرمان جای تعجب دارد.
چند وقت قبل ،همین نویسنده در مقاله ای از پروژه ای نام برده بود که در آن قرار بود از روحانی عبور شود.
اتفاقا این مقاله نیز در راستای همان مقاله است البته بلعکس و آن القای عبور روحانی از اصلاحات و اصلاح طلبان است.
القایی که در سایت همسر نویسنده مقاله، کلید خورد و به موازات آن فیش های حقوقی را منتشر و رونمایی می کرد و خوراک برای کیهان و جوان و تسنیم و ...شده بود و جالب اینکه خود را حامی دولت نیز می دانست.
سوال:مگر جریان اصلاح طلبی یک میثاق نامه میان احزاب و افراد خود ندارد که امروز یکی از بازوهای اجرایی آنرا می توان اینگونه زیر همجه و پرسش برد؟!!!
آری ،این حقیقت تلخ هنوز بعد از ۲۰سال از عمر اصلاحات هنوز محقق نشده و متاسفانه سران اصلاحات تا به امروز یک میثاق نامه میان احزاب و افراد خود ندارد تا دیگر این مسایل گریبان آنها را نگیرد.
ضرورت اصلاح در اصلاحات - که عارف از ۸ اسفند اجرایی شدن آنرا وعده داد و تا امروز اگر دکتر خزعلی در مصاحبه های مختلف از آن نام نمی برد، قطعا به فراموشی سپرده شده بود و چه بسا حمله امروز آقایان به دکتر مهدی خزعلی نیز در همین راستا باشد- امری اجتناب ناپذیر است .
نتیجه:
اگر پروژه «عبور از روحانی کلید خورد»خطاست 
چرا آقایان از پروژه «عبور روحانی از عارف»سخنی به میان نیاوردند.
امروز در جامعه اصلاح طلبی ضرورت یک میثاق نامه وجود دارد .ضرورتی که بعد از آن تکلیف همه با هم روشن خواهد بود و دیگر کسی از کسی عبور نخواهد کرد و همگی بهم پاسخگو خواهند بود.
ضرورتی که دکتر خزعلی از آن و در اتنخابات آتی به عنوان  رای به «میثاق نامه »نام برد ،تا دیگر اتفاقات فوق تکرار نگردد.
خانم راستگو نیز در شورای شهر به قالیباف رای ندهد تا شورای شهریان اصلاح طلب را نقره داغ کرده  و قالیبافی که در لبه پرتگاه خداحافظی با شهرداری بود حالا به ضرورت راه حلی برای کلید روحانی آنگونه که در ابتدا مطلب عنوان کردم تاکید نکند .

۱۷تیر ۹۵
مسعود مویدی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۲
Massoud Moayedi