دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

طبقه بندی موضوعی

5 پیشنهاد به روحانی تا 1400

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲ ق.ظ


💢۵ پیشنهاد به روحانی تا 1400

 

______________

✍️ مسعود مویدی

قبل از انتخابات، به عناوین مختلف فعالان سیاسی به روحانی پیام دادند که در عرصه انتخابات ۹۶ ورود نکن و قهرمان شو!
اما، روحانی در عرصه انتخابات ورود کرد و اتفاقا شمع و گل و پروانه دست به دست هم دادند تا روحانی معادلات بازی را در آخرین روزها تغییر دهد و با جلب بالاترین میزان رای برای دومین بار راهی پاستور گردد!
تاریخ در دوران ۸ ساله روسای جمهور بعد از انقلاب گواه از آن دارد که تا امروز بجز رهبری، هیچ رییس جمهوری عاقبت بخیر نشده که در جای خود قابل بررسی و تامل است. و با توجه به سابقه روسای جمهور سابق ۵ پیشنهاد به روحانی را ضروری می دانم که دست کم، روحانی به رای اعتماد مردم لبیک گفته باشد.

۱: وعده رفع حصر 
بزرگترین مشکل ما در عرصه جمهوریت نظام، برخورد احساسی در زمان انتخابات و پیگیر نشدن مطالباتی که قبل از انتخابات، رییس جمهور وعده آن را به مردم داده، است. از جمله وعده هایی که روحانی در این دوره و در کمپین های تبلیغاتی خود، وعده اش را به مردم داد، رفع حصر در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق رای بود!
ظاهرا فراموش کردیم که روحانی ۴ سال قبل هم این وعده را به مردم داده بود. به هر روی در این دوره هم وعده قبلی را تکرار کرد و امروز یکی از مهمترین مطالباتی که در میان آحاد مردم وجود دارد، رفع حصر از سران جنبش سبز است. این که شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه یا رهبری دستور حصر را داده باشد، روحانی وعده رفع آنرا داده و امید است دستکم هرماه در مقابل دوربین رسانه حاضر و گزارشی از آخرین وضعیت  حصر و محصورین  تا محقق شدن رفع حصر را به مردم بدهد!

۲: پالایش و جابجایی وزرا در کابینه:
کابینه اول روحانی بسیار پرحاشیه و مسن بود. در آن روز اینگونه وزرا پرحاشیه در کابینه توجیه می شد که نیاز به افراد با تجربه در حوزه های مختلف وجود دارد تا ویرانه ای که از احمدی‌نژاد به ارث برده بودند را به حالت اول خود بازگردانند.
هرچند که در طول ۴ سال اعمالی از روحانی سر زد که هیچ جای توجیهی نداشت( رونمایی از منشور حقوق شهروندی با پورمحمدی)، یا وعده هایی همچون جابجایی برخی وزرا بعد از انتخابات مجلس که محقق نشد، اما در این دوره، با شعار می بخشیم، ولی فراموش نمی کنیم، مشتاقانه کابینه تازه را به نظاره نشسته ایم تا ببینیم چگونه این پالایش صورت می گیرد.

۳: اقتصادی:
روحانی در برخورد با مفاسد اقتصادی، تعیین تکلیف موسسات مالی و بانک های کوچک همچون مدل آمریکا (سال ۲۰۰۸ در امریکا موسسات مالی کوچک تعطیل شد و با این کار ۸۵۰ میلیارد دلار به بانک های بزرگ امریکا یاری شد)، بررسی وضعیت سازمان ها و شرکتهای خصولتی( در اختیار دولت قرار گرفتن برای تعیین تکلیف وضعیت آنها)، تقویت صنایع خودروسازی و پتروشیمی به جای خام فروشی،
وضعیت قیمت واقعی دلار و انتخاب بهترین روش در بالا رفتن شیب قیمت(  بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران قیمت واقعی دلار را از ۵۸۰۰ تا ۷۲۰۰ برای سال ۹۶ تخمین زده اند و جملگی معتقد هستند که این بالانس قیمت دلار از طریق تزریق صندوق ذخیره ارزی انجام شده. حال روحانی برای مدیریت این وضیعت راهی دشوار در پیش روی دارد که هرچه زودتر و علیرغم نارضایتی اولیه باید به ان ورود کند) و انتخاب روشی درست برای یارانه ها و هدفمند کردن آنها در جایگاه حقیقی، باید بسیار جدی و بی پروا ورود کند!

۴: فرهنگ 
۴ سال اول دولت روحانی، ۴ سالی بود که چون تمامی تخم مرغ ها در سبد سیاست خارجی ریخته شده بود، اهالی فرهنگ و هنر کاملا غریب ماندند. همان کسانی که علیرغم تمام بدعهدی ها و محقق نشدن وعده هایی که وزرای فرهنگی روحانی قولش را داده بودند، تمام قد در این دوره پشت روحانی ایستادند. وعده هایی همچون برداشته شدن ممیزی در عرصه فرهنگ که نه تنها محقق نشد بلکه هر روز تنگ تر از گذشته شد، مطبوعات که تفاوت چندانی با دوره های گذشته نکرد، لغو مجوز  برگزاری کنسرت و سکوت معنادار وزیر وقت و موارد دیگری که همیشه رقبای روحانی معتقد بودند  وی در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده است. این بخش یعنی فرهنگ بسیار برایشان مبارک و میمون بود زیرا که معتقد بودند روحانی در دور بعدی از اهالی فرهنگ و هنر نمی تواند ارای لازم را کسب کند. اما اهالی فرهنگ بار دیگر از روحانی حمایت کردند و حالا نوبتی هم باشد نوبت روحانی‌ست تا برادری خود را ثابت کند!

۵: سیاست خارجه و برجام
تمام هم و غم روحانی در ۴ سال اول دولت، رسیدن به برجام بود، اما در کازار انتخابات مشخص شد که  پیمان با ۵+۱ نقاط مبهمی دارد که امروز روحانی باید پاسخگوی آن باشد. شبهاتی که از ماهها و بلکه سالهای گذشته، دلواپسان تمام وقت خود را صرف ان کردند تا ثابت کنند که تیم مذاکره کننده، نه تنها به توافق مشترک با شعار برد برد نرسیده است بلکه خیانتکار هم هست.
کیفرخواست برایش صادر کردند تا جایی که به مردم توصیه میشد اگر به روحانی رای ندهید، ظریف و ظریفیان را دادگاهی خواهند کرد. خدا را شکر که رقبا هرچه کردند به نفع روحانی تمام شد، اما شبهات نیز به قوت خود باقی ماند و روحانی باید هم رفع شبهه کند و هم برجام ۲ و ۳ و ۴ را در صدر کارهای خود قرار دهد. 
شاید یکی از مهمترین تصمیماتی که در دولت دوم روحانی باید در صدر امور سیاست خارجه قرار گیرد، جنگ در سوریه است.
همراهی با ائتلاف جهانی بر علیه داعش و یا همراه با داعش در مقابل ائتلاف جهانی، تصمیمی بسیار مهم و حیاتی ست که اتفاقا در جنگ عراق و افغانستان همراهی با ائتلاف جهانی را تجربه کرده و نتیجه آنرا دیده ایم و  قطعا لازم است این‌بار نیز تصمیمی عقلانی و با درایت اتخاذ کنیم!

یک توصیه :
آقای روحانی حدودا ۷۰٪ قانون اساسی یا تعطیل است و یا معطل. لطفا به جای رونمایی از منشور حقوق شهروندی به تحقق کامل مفاد قانون اساسی فکر کنید!
اصل ۲۷ قانون اساسی یکی از اصولی ست که تعطیل شده و امیدوارم روحانی گامی مهم در جهت جمهوریت نظام بردارد!

بدون شک اگر روحانی این ۵ مورد را از همان روزهای نخست و بطور کاملا ملموس برای مردم آغاز کند می تواند بعد از پایان دوره ۸ ساله خود، قهرمان ملی شود! البته در صورتی که در بالاترین جایگاه حاکمیتی اتفاق خاصی نیافتد هرچند در هر دو حالت انجام موارد فوق به نفع روحانیست!

مسعود مویدی
16 خرداد 96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۷
Massoud Moayedi