دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

دلنوشته های مسعود مویدی

مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی به قلم مسعود مویدی

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است


💢۵ پیشنهاد به روحانی تا 1400

 

______________

✍️ مسعود مویدی

قبل از انتخابات، به عناوین مختلف فعالان سیاسی به روحانی پیام دادند که در عرصه انتخابات ۹۶ ورود نکن و قهرمان شو!
اما، روحانی در عرصه انتخابات ورود کرد و اتفاقا شمع و گل و پروانه دست به دست هم دادند تا روحانی معادلات بازی را در آخرین روزها تغییر دهد و با جلب بالاترین میزان رای برای دومین بار راهی پاستور گردد!
تاریخ در دوران ۸ ساله روسای جمهور بعد از انقلاب گواه از آن دارد که تا امروز بجز رهبری، هیچ رییس جمهوری عاقبت بخیر نشده که در جای خود قابل بررسی و تامل است. و با توجه به سابقه روسای جمهور سابق ۵ پیشنهاد به روحانی را ضروری می دانم که دست کم، روحانی به رای اعتماد مردم لبیک گفته باشد.

۱: وعده رفع حصر 
بزرگترین مشکل ما در عرصه جمهوریت نظام، برخورد احساسی در زمان انتخابات و پیگیر نشدن مطالباتی که قبل از انتخابات، رییس جمهور وعده آن را به مردم داده، است. از جمله وعده هایی که روحانی در این دوره و در کمپین های تبلیغاتی خود، وعده اش را به مردم داد، رفع حصر در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق رای بود!
ظاهرا فراموش کردیم که روحانی ۴ سال قبل هم این وعده را به مردم داده بود. به هر روی در این دوره هم وعده قبلی را تکرار کرد و امروز یکی از مهمترین مطالباتی که در میان آحاد مردم وجود دارد، رفع حصر از سران جنبش سبز است. این که شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه یا رهبری دستور حصر را داده باشد، روحانی وعده رفع آنرا داده و امید است دستکم هرماه در مقابل دوربین رسانه حاضر و گزارشی از آخرین وضعیت  حصر و محصورین  تا محقق شدن رفع حصر را به مردم بدهد!

۲: پالایش و جابجایی وزرا در کابینه:
کابینه اول روحانی بسیار پرحاشیه و مسن بود. در آن روز اینگونه وزرا پرحاشیه در کابینه توجیه می شد که نیاز به افراد با تجربه در حوزه های مختلف وجود دارد تا ویرانه ای که از احمدی‌نژاد به ارث برده بودند را به حالت اول خود بازگردانند.
هرچند که در طول ۴ سال اعمالی از روحانی سر زد که هیچ جای توجیهی نداشت( رونمایی از منشور حقوق شهروندی با پورمحمدی)، یا وعده هایی همچون جابجایی برخی وزرا بعد از انتخابات مجلس که محقق نشد، اما در این دوره، با شعار می بخشیم، ولی فراموش نمی کنیم، مشتاقانه کابینه تازه را به نظاره نشسته ایم تا ببینیم چگونه این پالایش صورت می گیرد.

۳: اقتصادی:
روحانی در برخورد با مفاسد اقتصادی، تعیین تکلیف موسسات مالی و بانک های کوچک همچون مدل آمریکا (سال ۲۰۰۸ در امریکا موسسات مالی کوچک تعطیل شد و با این کار ۸۵۰ میلیارد دلار به بانک های بزرگ امریکا یاری شد)، بررسی وضعیت سازمان ها و شرکتهای خصولتی( در اختیار دولت قرار گرفتن برای تعیین تکلیف وضعیت آنها)، تقویت صنایع خودروسازی و پتروشیمی به جای خام فروشی،
وضعیت قیمت واقعی دلار و انتخاب بهترین روش در بالا رفتن شیب قیمت(  بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران قیمت واقعی دلار را از ۵۸۰۰ تا ۷۲۰۰ برای سال ۹۶ تخمین زده اند و جملگی معتقد هستند که این بالانس قیمت دلار از طریق تزریق صندوق ذخیره ارزی انجام شده. حال روحانی برای مدیریت این وضیعت راهی دشوار در پیش روی دارد که هرچه زودتر و علیرغم نارضایتی اولیه باید به ان ورود کند) و انتخاب روشی درست برای یارانه ها و هدفمند کردن آنها در جایگاه حقیقی، باید بسیار جدی و بی پروا ورود کند!

۴: فرهنگ 
۴ سال اول دولت روحانی، ۴ سالی بود که چون تمامی تخم مرغ ها در سبد سیاست خارجی ریخته شده بود، اهالی فرهنگ و هنر کاملا غریب ماندند. همان کسانی که علیرغم تمام بدعهدی ها و محقق نشدن وعده هایی که وزرای فرهنگی روحانی قولش را داده بودند، تمام قد در این دوره پشت روحانی ایستادند. وعده هایی همچون برداشته شدن ممیزی در عرصه فرهنگ که نه تنها محقق نشد بلکه هر روز تنگ تر از گذشته شد، مطبوعات که تفاوت چندانی با دوره های گذشته نکرد، لغو مجوز  برگزاری کنسرت و سکوت معنادار وزیر وقت و موارد دیگری که همیشه رقبای روحانی معتقد بودند  وی در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده است. این بخش یعنی فرهنگ بسیار برایشان مبارک و میمون بود زیرا که معتقد بودند روحانی در دور بعدی از اهالی فرهنگ و هنر نمی تواند ارای لازم را کسب کند. اما اهالی فرهنگ بار دیگر از روحانی حمایت کردند و حالا نوبتی هم باشد نوبت روحانی‌ست تا برادری خود را ثابت کند!

۵: سیاست خارجه و برجام
تمام هم و غم روحانی در ۴ سال اول دولت، رسیدن به برجام بود، اما در کازار انتخابات مشخص شد که  پیمان با ۵+۱ نقاط مبهمی دارد که امروز روحانی باید پاسخگوی آن باشد. شبهاتی که از ماهها و بلکه سالهای گذشته، دلواپسان تمام وقت خود را صرف ان کردند تا ثابت کنند که تیم مذاکره کننده، نه تنها به توافق مشترک با شعار برد برد نرسیده است بلکه خیانتکار هم هست.
کیفرخواست برایش صادر کردند تا جایی که به مردم توصیه میشد اگر به روحانی رای ندهید، ظریف و ظریفیان را دادگاهی خواهند کرد. خدا را شکر که رقبا هرچه کردند به نفع روحانی تمام شد، اما شبهات نیز به قوت خود باقی ماند و روحانی باید هم رفع شبهه کند و هم برجام ۲ و ۳ و ۴ را در صدر کارهای خود قرار دهد. 
شاید یکی از مهمترین تصمیماتی که در دولت دوم روحانی باید در صدر امور سیاست خارجه قرار گیرد، جنگ در سوریه است.
همراهی با ائتلاف جهانی بر علیه داعش و یا همراه با داعش در مقابل ائتلاف جهانی، تصمیمی بسیار مهم و حیاتی ست که اتفاقا در جنگ عراق و افغانستان همراهی با ائتلاف جهانی را تجربه کرده و نتیجه آنرا دیده ایم و  قطعا لازم است این‌بار نیز تصمیمی عقلانی و با درایت اتخاذ کنیم!

یک توصیه :
آقای روحانی حدودا ۷۰٪ قانون اساسی یا تعطیل است و یا معطل. لطفا به جای رونمایی از منشور حقوق شهروندی به تحقق کامل مفاد قانون اساسی فکر کنید!
اصل ۲۷ قانون اساسی یکی از اصولی ست که تعطیل شده و امیدوارم روحانی گامی مهم در جهت جمهوریت نظام بردارد!

بدون شک اگر روحانی این ۵ مورد را از همان روزهای نخست و بطور کاملا ملموس برای مردم آغاز کند می تواند بعد از پایان دوره ۸ ساله خود، قهرمان ملی شود! البته در صورتی که در بالاترین جایگاه حاکمیتی اتفاق خاصی نیافتد هرچند در هر دو حالت انجام موارد فوق به نفع روحانیست!

مسعود مویدی
16 خرداد 96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۲۲
Massoud Moayedi


برای عبدالرضاخان داوری

 

✍️✍️✍️ مسعود مویدی

_______________________________

گاهی فکر می کنم عجب دنیای غریبی است، دنیای سیاست!
عبدالرضا داوری، همبازی ما در ایام تعطیلات تابستان و درس خوان ترین بچه محل دیروز، امروز در جبهه سیاسی مقابل من ایستاده. 
خدا پدرش را رحمت کند، از بزرگان محل بود و مورد اطمینان همه همسایگان!
عبدالرضا داوری امروز،  برای من همان رضا داوری دیروز است، همان رضا داوری که حتی در بین فوتبال هم از پرداختن به مباحث علوم انسانی دست بردار نبود و گاها حوصله همه را سر می برد!
این دوست و هم بازی دیروز، که امروز به دلیل مطالبی از دیگران به زندان افتاده را آزاد کنید.
جای اندیشه در بند اسارت و چهاردیواری زندان نیست، زیرا که اندیشه زندان شدنی نیست. اندیشه را با اندیشه پاسخ باید داد. از بد حادثه، هم بازی دیروز من به خاطر مطالب دیگران به حبس افتاده!
تمام کسانی که تا امروز حبس و زندان اندیشه را تجربه کرده‌اند نباید سکوت کنند، زیرا آنها از همه بهتر می دانند جای اندیشه مخالف کجاست!
به امید آزادی  اندیشه 

13 خرداد96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۷
Massoud Moayedi


تاجرنیای‌ ایرانی یا مسلمی افغانی
.

.....................................

بررسی هویت یکی از اعضا شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و عضو ارشد اتحاد ملت و انجمن اسلامی پزشکان ایران 
علی تاجرنیا (مسلمی)
و لزوم اخراج وی از جبهه اصلاحات و در اختیار مقامات قضایی قرار دادننش 

....................................

چندی قبل و بر اساس یک وظیفه از رهبر محترم جریان  اصلاح طلبی گلایه ای داشتم و جایگاه و میزان مسوولیت پذیری وی را یادآور شدم.
امروز جایگاه سید خندان، جایگاهیست که براحتی معادلات بازی را تغییر می دهد و مردم بدون هیچ شناخت و معرفتی نسبت به یک شخص و براساس عهد و پیمان، به فرمان رهبر خود لبیک می گویند و خواسته او را اجابت می کنند!
جریان و گفتمان اصلاح طلبی ۲۰ سال پیش و برای اولین بار در تاریخ انقلاب عرض اندام کرد! دو سال بعد و در سال ۷۸، جوانی افغانی به ناگاه در میان مردم ظهور کرد. این جوان به دلیل یک مشکل بزرگ همواره در خدمت نیروهای امنیتی بوده و متاسفانه شواهد و قرائن هم حکایت از آن است که کماکان در حال همکاری هست!
سال ۷۸ این جوان ۲۹ سال داشت و براساس توافقی پشت پرده به ناگه ۳۰ ساله شد و اقبال ورود به مجلس ششم را کسب کرد!

شاید رفتار تفرعنی و بعضا دوگانه وی حکایت از عدم رضایت از حال دیروز و امروزش است. حالی که بر وی تحمیل گردیده و می گردد و شاید دل نگران نام و جایگاهی است که امروز به ناحق مالکش شده!
در جریان انتخابات این دوره از شورای شهر، سایت آمدنیوز مدعی شد یکی از ژنرال های اصلاحات، هویت امروز وی جعلی ست و در اصل نام یک مرده را یدک می کشدو باقی داستان که در امدنیوز(https://t.me/Amadnews/21560).
تا امروز علی مسلمی، شیخ زاده و یا تاجرنیا این ادعا را تکذیب نکرده و بی شک نخواهد کرد و نکته جالب تر اینکه ظاهرا جعلیات و منحرفات با وی عجین شده، به نحوی که به کوچکترین موضوعی عکس العمل تند و بی منطق نشان می دهد.
  تخلف جدید وی بعد از:
-جعل هویت حقیقی خود از افغانی به ایرانی
-خرید شناسنامه یک مرده
 -دست بردن در شناسنامه و بزرگ کردن سن از ۲۹ به ۳۰ سالگی برای انتخابات مجلس ششم
-روایت دروغ از شب انتخابات ۸۸ و سرخود خواندن مصاحبه میرحسین و اعلام پیروزی
و چندین و چند تخلف بارز که به واسطه همکاری با سیستم های امنیتی موازی مجوزش را پیدا کرده،
عنوان کردن دروغ بزرگی است که از سید خندانمان خرج کرده و آبروی او را وسط کشیده!
داستان چیست؟
پس از اعلام نتایج اولیه تایید شدگان شورای شهر، حضور دو تن از ژنرال های اصلاح طلبی، در میان باقی ژنرال ها سر و صدای خاص خود را داشت. عبدالله مومنی که از روز اول در فضای مجازی و با ایجاد کمپین های حمایتی سروصدای برپا کرد تا از کسانی  که صد راهش به حساب می آمدند، عبور کند و اینگونه قدرت نمایی کند!
و از طرف دیگر، علی مسلمی (تاجرنیا) چون اطمینان خاطر داشت که نامش در لیست  امید خواهد بود و چون فردی پرحاشیه بود، سکوت پیشه کرد  تا کسی معترض نشود و به راحتی وارد شورای شهر تهران شود!
اتفاق اول را آمدنیوز کلید زد و پرده از هویت اصلی تاجرنیا برداشت و در یک چشم بر هم زدن تاجرنیا،دوباره مسلمی شد.
اتفاق بعدی رد صلاحیت ۱۳۰ نفر از تایید شدگان قبلی بود که از بد حادثه  تاجرنیا و مومنی هم جزو آنها بودند!
و متاسفانه این دو، علیرغم توصیه مطهری به سعه صدر به این دو و اینکه پیگیر کار مومنی است و خبری شدن آن، هر دو نفر مدعی شدند که انصراف داده اند!

 تاجرنیا و مومنی درباره ردصلاحیت شدنشان  نه تنها مطلبی عنوان نکردند، بلکه مدعی شدند که در راستای گفتمان اصلاح طلبی انصراف داده اند.
ملاقات باخاتمی و انتشار عکسی که آنها در دوطرف خاتمی نشسته بودند اینگونه القا می کرد خاتمی آنها را فراخوانده تا از این حرکت اصلاح طلبانه آنان  که ایثار و فداکاری در آن موج می زد تقدیر و تشکر کرده است!
شاید نیم نگاهی به مشاغل شهرداری از شهردارد شدن تا ۵۰۰۰ شغل در شهرداری با حقوق های بالا دوخته اند.
اما، حضور فردی همچون تاجرنیا که ادعای اصلاح طلبی دارد ولی اصول اخلاقی ندارد و چون اصول ندارد، مصلح نیز نخواهد بود از بدترین شاخص های این جریان است و اگر هم  چنین مشاغلی به وی سپرده شود،بی آبرویی صدهابار بدتر از فیش های نجومی ببار خواهد آورد زیرا که او شخصی ست که به هویتش رحم نکرده، و چون هویتش جعلی ست، به خود نیز رحم نمی کند!
دست آخر: برای علی مسلمی، شیخ زاده یا  تاجرنیا!
که
۲۹ ساله بود و یک شبه ۳۰ ساله شد تا مجوز حضور در مجلس را پیدا کند!
رد صلاحیت شد و اینگونه نشان داد که انصراف داده!
و او که نام خانوادگی یک مرده را یدک می کشد و چون به هویت اصلی خود وفا نکرده بعید می دانم به هویت جعلی خود نیز وفا کند، بهترین کمک اخراج وی  از جبهه اصلاحات است!
و از طرفی برای شورای سیاستگذاری که تاجرنیا و امثالهم عضوی از آن هستند حکمی جز انحلال وجود ندارد!

1 اردیبهشت 96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۴
Massoud Moayedi


رای بالای ۲۰ میلیون احمدی نژاد و رای بالای ۲۰ میلیون روحانی!

 

این کجا و آن کجا!

---------------------------------
✍️✍️✍️ مسعود مویدی

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
دو رییس جمهور جمهوری اسلامی در دومین دور از انتخابات  زمان خود که رای بالای ۲۰ میلیون کسب کردند.
(با این فرض که در سال ۸۸ آرا احمدی نژاد درست باشد).
طرفداران احمدی نژاد و روحانی بعد از انتخاب مجدد کاندیدای محبوب خود و بعد از اعلام  نتایج  به خیابان آمدند تا به پای کوبی و شادی بپردازند.
با این تفاوت که طرفداران احمدی نژاد نتوانستند حتی میدان ولیعصر در تهران را پر کنند و  طرفداران روحانی در ایران و کل دنیا به جشن و پایکوبی پرداختند!
مضاف بر اینکه احمدی نژاد به جمع طرفداران خود آمد!
طرفداران اولی  یک میدان تقریبا متوسط را هم نتوانست پر کند و جشن و پایکوبی  طرفداران  دومی تا چند روز  در صدر اخبار بودند.
اینجاست که باید گفت:
اگر فرض کنیم آرا احمدی نژاد درست بود و هر دو بالای ۲۰ میلیون رای آوردند، این کجا و آن کجا!

3 خرداد 96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۵
Massoud Moayedi
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۱
Massoud Moayedi

‍ ‎💢بیچاره راستگو که درغگو شد💢

 

 

شورای شهر

 

 

 

‎بی شک تجربه الهه راستگو، یکی از مهمترین شاخص هایی است که ما را در گردآوری میثاق نامه برای اعضا شورای شهر این دوره ترغیب   می کند.
‎اما سوال اینجاست که آیا در شورای شهر چنین تجربیاتی دیگر اتفاق نیافتاد؟

‎”افتاد، آنهم از روز اول”

‎💢شهردار شدن قالیباف برای بار سوم💢
‎یعنی اساسا حضرات در خواب خرگوشی بودند، خبر. نداشتند که این سومین بار. است که قالیباف بنا دارد. شهردار شود و. بدتر. از. آن اینکه بعد. از رای  آوردن قالیباف هم با یک مصوبه قانون را دور زدند.  

‎💢باز هم چمران در جایگاه رییس💢
‎تجربه شورای دوم و سوم کم نبود، باز هم چمران و باز هم تکیه بر کرسی ریاست آنهم در. شورایی که بزرگان اصلاحات حضور داشتند.

‎💢املاک نجومی💢
‎سکوت حضرات در بررسی املاک نجومی کم نبود، داستان پالیزدار تکرار شد و مدیرمسوول سایت معماری نیوز هم زندانی شد.

‎💢ثروت اندوزی از راه حلال، حرام است💢
‎این جمله عین مطلبی است که ژنرال شهردار دوسال قبل بدان اشاره کرد. در همان روزها هم ۱۰۰۰ میلیارد به خیریه خانوادگی خود کمک کرد و حضرات کماکان سکوت اختیار کردند.

‎💢پلاسکو💢
‎بررسی حادثه پلاسکو و عدم استیضاح ژنرال شهردار هم دیگر....
‎خون شهدا پلاسکو هم باعث نشد که بزرگان اصلاحات حاضر در شورا،  از ژنرال  شهردار سوال کنند.

‎💢حافظی نیامد💢
‎تنها صدای شورای شهر چهارم تهران، علی رغم درخواست مکرر دوستان، عطای شورا را به لقایش بخشید. زیرا که حافظی تنها فرد پیگیر در شورا بود.

‎💢خیانت نکنید💢
‎اگر شورای شهر برای آقایان مزه کرده و باز هم آمده اند تا قالیبافی دیگر به ما تحمیل کنند، این تکلیفی است برای مصلحین حقیقی که باید حضور آنها را مغتنم شمرده و انها را در دادگاه افکار عمومی به چالش کشیده و محاکمه کنند. شاید اینکونه رضایت دهند و میدان را برای افراد محق دیگر خالی نمایند.

مسعود مویدی 
عضو جبهه آزادی و مسوول کمیته اجرایی سرای قلم

96/1/5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۲
Massoud Moayedi